توصیه هایی دوستانه

1- روزانه سه نفر را مورد تحسین قرار دهید.

2- طلوع خورشید را تماشا کنید.

3- در سلام کردن پیش‏قدم باشید.

4- توقعات خود را کاهش دهید.

5- با همه طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند.

6- هیچ‏گاه از کسی ناامید نشوید؛ زیرا معجزه غیرممکن نیست.

7- به دیگران حسادت نکنید.

8- برای کسب دانش و شهامت دعا کنید، نه برای به دست آوردن مادیات.

9- سرسخت باشید ولی مهربان.

10- اسم اشخاص را فراموش نکنید.

11- دل‏رحم‏تر از آنچه نشان می‏دهید، باشید.

12- فراموش نکنید که بزرگ‏ترین نیاز عاطفی انسان، قدرشناسی از اوست.

13- به قول خود عمل کنید.

14- حتی هنگام ناراحتی سعی کنید خشم خود را کنترل کنید.

15- فراموش نکنید که موفقیت یک‏شبه به دست نمی‏آید.

16- فراموش نکنید برنده‏ها کاری می‏کنند که بازنده‏ها نمی‏کنند.

17- سعی کنید اولین چیزی که سر کار خود می‏گویید، باعث شادی دیگران شود.

18- شادی دیگران را خراب نکنید.

19- فرصت علاقه نشان دادن به نزدیکانتان را از دست ندهید.

20- بعضی مطالب را پیش خود نگه دارید تا احساسات کسانی که دوستشان دارید، جریحه‏دار نشود.

حركت خودروهای پرنده در خیابان‌های هوایی

فكر می‌كنید 20 تا 30 سال آینده زندگی در شهرهایی كه با استفاده از طیف گسترده‌ای از فناوری‌های نوین طراحی و ساخته می‌شوند چگونه خواهد بود؟ بدون شك در آن دوران همه چیز متفاوت با امروز خواهد بود از جمله سیستم حمل و نقل شخصی و عمومی. استفاده از آسمان و مسیرهای هوایی ایده‌ای است كه چندان هم دور از ذهن نیست.

حركت خودروهای پرنده در خیابان‌های هوایی

 به عبارت دیگر در شهرهای آینده سیستم حمل و نقل درونشهری تنها مبتنی بر مترو و خطوط اتوبوسرانی سریع نبوده و از مسیرهای هوایی نیز استفاده خواهند شد. هم ‌اكنون در گوشه و كنار جهان پروژه‌های مختلفی در این زمینه آغاز شده است و گرچه عمدتا در مراحل ابتدایی و نهایتا مدل سازی‌های رایانه‌ای قرار دارند، اما باید پذیرفت پروژه‌هایی كه در آینده شكل واقعیت به خود خواهند گرفت از همین ایده‌ها متولد خواهند شد. یكی از این پروژه‌ها مربوط به اروپا می‌شود؛ myCopter  نام پروژه‌ای در اروپاست كه با بودجه نجومی 2/4 میلیون دلار آغاز به كار كرده است. در این پروژه به بررسی مطالعاتی و فنی سیستم‌های شخصی حمل و نقل هوایی پرداخته می‌شود. بر اساس آنچه كه در این طرح آمده است از حریم هوایی بسیاری از شهرهای اروپایی و بخصوص شهرهای شلوغ این قاره برای راه‌اندازی مسیرهای هوایی استفاده خواهد شد.

پروژه‌هایی از این دست آغازگر عصر هیجان‌انگیزی از سیستم‌های نوین حمل و نقل یعنی حمل و نقل شخصی هوایی است، جایی كه در آن از خودروهای پرنده به عنوان سیستم‌های قابل اطمینان حمل و نقل استفاده خواهد شد. به این ترتیب خودروها جاده‌های زمینی را ترك می‌كنند و راهی آسمان‌ها می‌شوند.

بر طرف شدن مشكلات ناشی از ترافیك‌های سنگین درونشهری حداقل مزیت به كارگیری این سیستم نوین در حمل و نقل شهری به شمار می‌آید. گذشته از آن كاسته ‌شدن از حجم آلاینده‌های كربنی معلق در هوا نیز از دیگر مزایای چنین نگرشی به شمار می‌آید. با این حال حتی چنین پروژه‌هایی نیز چالش‌های خاص خود را دارند.

حركت خودروهای پرنده

پروفسور هنریش بولتوف از انستیتو ماكس پلانك آلمان می‌گوید: ما به دنبال آن هستیم تا فناوری‌هایی را ارائه كنیم كه با استفاده از آنها بتوانیم از بعد سوم در توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و شخصی یعنی هوا نیز استفاده كنیم. البته در این میان، پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود كه برای رسیدن به هدف خود حتما باید به آنها پاسخ دهیم. گذشته از آن در اینجا صحبت از سیستم‌های شخصی حمل و نقل هوایی است. پس باید برآورد كنیم واكنش مردمی كه عمدتا از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می‌كنند چه خواهد بود؟

در پروژه myCopter چشم‌اندازی ترسیم شده است كه در آن سیستم‌های شخصی پروازی عمدتا در ارتفاع پایین به پرواز در می‌آیند و افراد می‌توانند از آنها برای رفت و آمدهای كوتاه به عنوان مثال تردد میان محل كار و زندگی استفاده كنند. حداكثر ارتفاعی كه برای پرواز این نوع سیستم‌ها در نظر گرفته شده است حدود 600 متر است. از این‌رو نگرانی چندانی در خصوص ایجاد اختلال در مسیرهای پروازی هواپیماها و بالگردها وجود نخواهد داشت. این ایده در نوع خود هیجان‌انگیز به شمار می‌آید با این حال همچنان وجود برخی موانع احساس می‌شود. به عنوان مثال نباید از مشكلات موجود بر سر صدور مجوزهای قانونی در عرصه هوا و فضا و همچنین امنیت این نوع پروازها غافل شد. كارشناسانی كه این نوع طرح‌ها را دنبال می‌كنند به این نكته نیز اشاره می‌كنند كه باید در گوشه و كنار شهرها نقاط متعددی به عنوان محل نشستن و برخاستن این سیستم‌ها طراحی و ساخته شود.

در شهرهای آینده سیستم حمل و نقل درونشهری تنها مبتنی بر مترو و خطوط اتوبوسرانی سریع نبوده و از مسیرهای هوایی نیز استفاده خواهند شد.

حركت خودروهای پرنده

پروفسور هنریش بولتوف با اشاره به مقوله امنیت می‌گوید: رعایت امور امنیتی در این نوع سیستم‌ها و خطوط پروازی كه در آنها به كار گرفته خواهند شد، موضوع حساسی است. بدون شك پروژه  myCopter  محقق شد، چه زود یا دیر اما تا آن زمان باید این نوع نگرانی‌ها باید بر طرف شود. هم اكنون خودروها روی زمین و در مسیرهای تعیین‌ شده‌ای به حركت خود ادامه می‌دهند با این حال هنوز نگرانی‌های زیادی درباره امنیت جانی رانندگان و سرنشینان این خودروها وجود دارد. از سوی دیگر ارائه انبوهی از فناوری‌های نوین در زمینه توسعه خودروهای هوشمند و سیستم‌های تشخیص فاصله میان خودروهای در حال حركت نشان از این نگرانی‌ها دارد، اما زمانی كه خودروها راهی آسمان شوند این نگرانی‌ها دو چندان خواهند شد. در این وضعیت دیگر حد و مرزی همچون خیابان‌ها و جداول كنار پیاده‌رو وجود نخواهد داشت و هر لحظه این امكان وجود دارد كه خودروهای پرنده با یكدیگر برخورد كنند. كارشناسانی كه این طرح‌ها را دنبال می‌كنند می‌گویند كه در آینده و زمانی كه این نوع سیستم‌ها گسترش یابد عملا جایی وجود نخواهد داشت كه خودروهای پرنده نتوانند در آنجا پرواز كنند. پس تامین امنیت افراد در این سیستم می‌تواند به عنوان مهم‌ترین فاكتور نگران ‌كننده و چالشی در نظر گرفته شود.

این نگرانی‌ها هر چقدر زیاد باشند قابل برطرف ‌كردن هستند و زمانی كه مزایای استفاده از این نوع خودروها بیان می‌شود، تلاش دانشمندان برای برطرف ‌كردن آنها مضاعف می‌شود. ظرفیت بالای این سیستم در كاستن از آلاینده‌های كربنی و گازهای گلخانه‌ای یكی از مهم‌ترین مزایای توسعه این فناوری به شمار می‌آید.

حركت خودروهای پرنده در خیابان‌های هوایی

نكته مهم این است كه خودروهایی كه در سیستم حمل و نقل هوایی آینده به كار گرفته خواهند شد حداكثر فواصل زیر 100 كیلومتر را طی می‌كنند. این خودروها یك یا 2 نفره خواهند بود به همین دلیل جای چندان تعجب نخواهد داشت كه تمام برقی خواهند بود و این یعنی خودروهایی كه در این سیستم به كار گرفته خواهند شد، تولیدكننده آلاینده كربنی نخواهند بود.

جذابیتی كه در این نگرش نهفته است بسیاری از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این زمینه را ترغیب به صرف هزینه‌های قابل توجهی در این خصوص كرده است.

به تازگی خودروی پرنده‌ای ساخته شده است كه عملا تلفیقی از خودرو و هواپیمای كوچك است و می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای به‌ كارگیری در سیستم حمل و نقل هوایی یك یا 2 دهه آینده باشد. این فناوری ابتكاری قابلیت و توانایی تغییر از فرم هواپیما به ماشین در زمان كمتر از 30 ثانیه را دارد

آزمایشات متعددی روی این فناوری صورت گرفته كه تمامی آنها موفقیت‌آمیز بوده‌اند. سرعت این سیستم هوایی 185 كیلومتر بر ساعت است و تا 724 كیلومتر نیز قابلیت پرواز را دارد. البته این سیستم هوایی از سوخت بنزین استفاده می‌كند و به همین دلیل منتقدان زیادی پیدا كرده است.

پروژه myCopter فاصله چندان زیادی تا واقعیت ندارد و آن زمانی است كه تصاویر انیمیشنی كه در آنها خودروهای كوچك و بزرگ پرنده در آسمان شهرها به این طرف و آن طرف می‌روند به واقعیتی عینی تبدیل خواهند شد.

خوابگاه (طنز)

خوابگاه

خوابگاهی عجیب و تک داریم

در بدنسازی‌اش خرک داریم

گرچه این کاخ هست در «حافظ»
لیک استخر در «ونک» داریم
پولدار و فقیر یکسانند
از همه قشر و هر دهک داریم
روز و شب در تلاش بی‌وقفه
کشت تدریجیِ کپک داریم
تا که ثابت کنیم این شدنی‌ست
طرح گنداندنِ نمک داریم
تا مگر ظرف‌ها تمیز شود
مته، سمباده، کاردک داریم
در کمدهای‌مان به جای کتاب
تیغ اصلاح، کش، پفک داریم
غالباً در نماز آخر وقت
هر دو رکعت سه بار شک داریم
در نمک‌پاش‌مان مربا و
در شکرپاش‌مان نمک داریم
روی بالشت‌هایمان لپ تاپ
زیر بالشت‌ها تشک داریم
فیس‌بوک است شمع محفل ما
ما که ویندوز یا که مک داریم
Asghar is now friend with Zahra
توی wall همه سرک داریم
بهر ابراز عشق، امروزه
Like داریم، سیخونک داریم
روز و شب حرف می‌زنیم فقط
تا که ثابت کنیم فک داریم
تا بخندیم بی‌جهت با هم
روی دیوارها ترک داریم
شام‌مان لوبیای سحرآمیز
صه‌ها با جناب جک داریم
از قضا سلف جمعه تعطیل است
پس غذا سوپ جو پرک داریم
این «غذایا» که توی یخچال است
صاحبش کیست؟ ما که شک داریم...
وام‌ها چون که می‌شود واریز
با غذا دائم ایستک داریم
آخر ماه بعد هر وعده
چای جوشیده خنک داریم
در آسانسور به لب دعای سفر
«ربی انی اتوب لک» داریم
شتر مرگ ساکن اینجاست
چشم بیهوده بر کمک داریم
هفته‌ای هفت بار pes داریم
حمله داریم، هافبک داریم
تخته، پاسور و مثلهم هرگز...
منچ داریم... بادکنک داریم...
روی دیوارهای‌مان عکسِ
خانم جولیا کیک داریم
عاشقیم اکثراً، بنابراین
شعر داریم، نی‌لبک داریم
عاشقی شغل مطمئنی نیست
دو سه معشوقه یدک داریم
طبق «اصل بقای عشق» اگر
نازنین رفت، روشنک داریم
آری این‌گونه است «اوضا»مان
گوییا خانه در درک داریم
بیخودی نیست آخر هر ترم
یک سبد نمره‌های تک داریم...

سعید طلایی

 

انتخاب رشته

می شود گرد صاحبان نبوغ

موقع انتخاب رشته شلوغ

یک طرف عمّه و عمو و پدر

یک طرف خانواده ی مادر

دور هم جمع می شوند آنی

تا بدانند درس می خوانی

که عیار تو را حساب کنند

رشته ای تاپ انتخاب کنند

رشته ای با جلال و فرّ و شکوه

رشته ای باب طبع هر دو گروه

چون به هوش تو کرده اند وثوق:

دکتری و مهندسی و حقوق

غافل از این که جبر راهش نیست

هیچ کس جای دلبخواهش نیست

دیده ام بار ها که درمانده است

شاعری که مهندسی خوانده است

یا نوازنده ای که حفّار است

مجری رادیو که نجّار است

ای بسا بوده شاعر طناز

که شده کارمند شرکت گاز

وی بسا خوش نویس یا نقّاش

که شده در محله ای کفّاش

یا وکیل و مهندس و دکتر

شده طرّاح صحنه یا اکتور

کاش فرصت به بچه ها بدهیم

به هنر ارزش و بها بدهیم

گرچه در چشم تان هنر خوار است

هرکسی مستعد یک کار است

مثلاً دختری که در ایلام

شده دکتر به خواهش اقوام

جای آنکه بلای جان بشود

می شده خالق رمان بشود

یا جوانی مهندس عمران

که حذر دارد از گچ و سیمان

عوض آنکه برج ساز شود

می توانسته نی نواز شود

غم نخور فعله یا که فرّاشی

این مهم است، بهترین باشی!

نسیم عرب‌امیری

 

مرکز کشور جم

"با اجازه از خواجه حافظ شیرازی"

«شاهد آن نیست که مویی و میانی دارد»

بنده و نوکر آن باش که Money دارد!

مرکز کشور جم شهر بزرگی است ولی

وضع و اوضاعِ نه حاجت به بیانی دارد

راز افسانه هفتاد و دو ملت اینجاست

عرب و رشتی و کُرد و همدانی دارد

جویهایش همه جولانگه تام است و جِری!

سوسک در داخل هر مطبخ و وانی دارد

پسرانش همه موی دم اسبی دارند

دخترانی همه با کفش کتانی دارد

یقه اش باز تر‌ و جامه او تنگ تر است

هرکه بازویی و عضوی عضلانی دارد!

شهر تهران همه سال بوَد قفل و فقط

عید نوروز ترافیک روانی دارد

توی این شهر نشستن پسِ پیکان، ستم است

خرّم آن شخص که ماشین مگانی دارد

چشم او تا که می‌افتد به یکی حورالعین

دهنش آبی و قلبش ضربانی دارد

بوقکی می‌زند و ترمز کشداری و بعد

قصد آن کار که می‌افتد و دانی دارد

چتر باز است و بدلکار، مسافر کِش او

عشق take off و هوای خلبانی دارد

هر که "خود" باشد و همرنگ جماعت نشود

انگ کج فهمی‌ و برچسب روانی دارد

توی انظار خورَد ضربه چاقو آنکه

نیّت امر به معروف لسانی دارد

خائن و بی‌صفت و نوکر استکبار است

هر کسی شکوه ز اوضاع گرانی دارد

رفته رونق دگر از چشمه و سقا‌خانه

چون‌که امروزه جوان میل به رانی دارد

دختری را که فقیر است نمی‌گیرندش

گرچه دهها هنر و شور جوانی دارد

همه اندر کف آن دختر پولداری که

نه رشید است و نه ابروی کمانی دارد

مطمئن باش خودش یا پدرش رابطه‌ای

با فلان ابن فلان ابن فلانی دارد!

سر این رشته دراز است و مرا نیّت، خیر

انتقاد است و چه جای نگرانی دارد؟

منشین توی W.C و هی شعر بساز

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!

... ره نبردیم به مقصود خود اندر تهران

خرم آن روز که حافظ ره بغداد کند1 !

1- غلط قافیه و ردیف عمدی بوده و از اختیارات شاعری استفاده شده است!!

عباس احمدی

ساختار فیزیکی فیبر نوری

فیبر نوری تاری نازک و منعطف است که می تواند سیگنال های نوری را انتقال هد. این تار رسانه انتقالی است که از جنس شیشه یا پلاستیک بوده و به نازکی تار مو ساخته می شود. فیبر نوری می تواند سیگنال های نوری یا خاموش و روشن شدن یک فرستنده نوری همچون LED را از خود گذر داده و در گیرنده آشکار سازی کند.

معمولا 6 تا 12 تعداد تار نوری درون یک کابل قرار می گیرند. اساس کار فیبرنوری بر اساس بازتاب کلی شکل می گیرد.

به فیزیک اول دبیرستان باز می‌گردیم،  فصل نور. در آنجا خواندید وقتی نور از محیطی با ضریب شکست بالا وارد محیطی با ضریب شکست پایین می‌شود، زاویه پرتو با خط عمود بر سطح افزایش می‌یابد. این افزایش می‌تواند سه حالت کلی داشته باشد. اول اینکه پرتو در نهایت به محیط دوم راه پیدا کند. دوم اینکه پرتو مماس بر دو سطح (زاویه حد) قرار بگیرد. سوم اینکه زاویه تابش پرتو از زاویه حد بیشتر شود که در این صورت پرتو دوباره به داخل محیط اولیه بازتابش می‌شود. فیبر نوری از حالت سوم بهره می‌گیرد و بدین ترتیب امواج در داخل آن منتشر می‌شوند تا به گیرنده برسند.

ساختار فیزیکی فیبر نوری

ساختار فیبر نوری

اگر فیبر نوری را برش عرضی بزنیم متوجه ساختار سه لایه آن می شویم. این سه لایه به ترتیب از درون به بیرون برابرند با:

* هسته

* غلاف

* روکش خارجی

 

هسته و غلاف از ماده ای شفاف مانند شیشه و از جنس سیلیکون ساخته می شوند.هسته و غلاف خواص نوری متفاوتی دارند و از ضریب شکست های مختلفی بهره می گیرند. در ادامه خواهیم گفت که فیبر نوری خود به دو دسته کلی تقسیم می شود و بسته به نوعی که در آن قرار داریم، خواص غلاف و هسته متفاوت خواهد بود و همین تفاوت است که موجب شکل گیری انواع فیبرهای نوری می شود و کاربردهای متفاوتی را برای ما به ارمغان می آورد.

 

انواع فیبرهای نوری

قانون کلی در میزان ضریب شکست هسته و غلاف وجود دارد و آن این است که ضریب شکست غلاف از هسته بیشتر است. اما بسته به ضخامت و نحوه انتشار نور، فیبر نوری را می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

* فیبر نوری با انتشار تک مدی / Single Mode

* فیبرنوری با انتشار چند مدی / Multi Mode

 

ساختار فیزیکی فیبر نوری

خود فیبرهای چند مدی به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

* فیبرهای نوری با ضریب شکست پله ای / Step-Index

* فیبرهای نوری با ضریب شکست تدریجی / Graded-Index

 

در فیبرهای نوری، اگر نور وارد شده در زوایای مختلف بازتاب کلی پیدا کند و به این صورت به گیرنده برسد، می گوییم انتشار، انتشار چند مرحله ای یا چند مدی است. در این نوع انتشار از آنجایی که اشعه ها از مسیرهای مختلفی عبور می کنند، با تاخیرهای متفاوتی به گیرنده می رسند.

فیبرهای نوری با ضریب شکست پله ای

در این فیبر نوری، ضریب شکست هسته در تمامی نقاط یکسان بوده ولی در مرز خسته و غلاف با تغییرات ناگهانی رو به رو می شود. در این مرز ضریب شکست هسته به غلاف تغییر می کند و نور بازتاب کلی می کند. اشکال این روش همان تاخیرهای متفاوت در گیرنده است. اگر یک پالس نوری وارد فیبری از نوع شکست پله ای شود، پالس خروجی پهن شده و سبب محدود شدن نرخ بیتی می شود. پهن شدن پالس خروجی بدین معناست که صفر و یک ها در هم ادغام می شوند و شناسایی و تفکیک آنها از یکدیگر دشوار می شود.

فیبرهای نوری با ضریب شکست تدریجی

در این نوع فیبر نوری بر خلاف نمونه قبلی، هرچه از هسته فیبر فاصله می گیریم، ضریب شکست به صورت تدریجی زیاد می شود. به طوری که مرکز فیبر و هسته دارای بیشترین میزان ضریب شکست بوده و هر چه از آن دورتر می شویم و به مرز مشترک میان غلاف و هسته می رسیم، ضریب شکست کمتر می شود. بنابراین اشعه نور ورودی دفعتا بازتاب نمی شود بلکه به دلیل تغییر تدریجی ضریب شکست، تدریجا شکست پیدا می کند. حرکت منحنی وار در این نوع انتشار، سبب می شود که طول مسیر اشعه های مختلف به هم نزدیک تر شود و اشعه ها با هم به گیرنده برسند.
ساختار فیزیکی فیبر نوری

فیبر نوری تک مدی

این فیبر در مقایسه با فیبرهای نوری چند مدی قطر کوچک تری دارد. در این نوع فیبر تنها یک زاویه یا مد انتشار می یابد که همان اشعه محوری یا شعاع نوری است که به صورت افقی جا به جا می شود.

از فیبرهای نوری تک مدی در مسیرهای طولانی استفاده می شود. بر خلاف فیبرهای چند مدی با تاخیرهای مختلف در گیرنده رو به رو نیستیم، پالس های نوری پهن نمی شوند بنابراین می توانیم نرخ بیتی بالاتری را ارسال کنیم.